Mad og måltider

Mad og måltid i Mariehønen

Måltidet er en af de daglige rutiner hvor der foregår vigtig læring.

Som pædagogisk personale er vi bevidst om, at vi også under måltidet er rollemodeller for børnene. Vi skal hjælpe børnene med at udvikle maddannelse ved at give dem erfaringer med forskellige mad. Vi opfordrer derfor børnene til at smage på forskellig mad, også det, de ikke kender i forvejen. Vi skal motivere børnene til at være nysgerrige ift. nye smagsoplevelser og have lyst til at indgå i fællesskabet med andre omkring måltidet.

børn der spiser

I arbejdet med dannelse har vi fokus på  madmod hos børnene, som understøttes gennem barnets medbestemmelse ift. hvad der smages på, røres ved og i hvilken rækkefølge maden spises. Dette for at styrke barnets oplevelse af at have indflydelse på eget liv. Se også vores måltid politik i dokumentet nederst på siden.

Børn der spiser ude