Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Vores pædagogiske læreplan

Alle dagtilbud skal fremme børns trivsel, læring, udvikling og dannelse gennem trygge og pædagogiske læringsmiljøer, hvor legen er grundlæggende, og hvor der tages udgangspunkt i et børneperspektiv, efter dagtilbudslovens § 7.

Den pædagogiske læreplan udgør rammen for det pædagogiske arbejde, og den er et redskab til at skabe en fælles retning for det pædagogiske arbejde og samtidig sikre, at der arbejdes bevidst med pædagogik hele dagen i alle dagtilbud. Den pædagogiske læreplan er dynamisk og bruges til udvikling af pædagogisk praksis.

Mariehønens pædagogiske ståsted

Vi ved, at vi som fagprofessionelle er ansvarlige for den gode og udviklingsstøttende relation, og vi ved, at alle børn er naturligt nysgerrige og de lærer gennem positive relationer til os og børnefællesskabet. Vores udgangspunkt er, at barnets handling altid er meningsfuld for barnet. Ved en eventuel uhensigtsmæssig handling, er det vores opgave at opklare hvad motivet bag er, samt guide barnet til andre og mere hensigtsmæssige handlemuligheder.

Vi arbejder hver dag med at skabe optimale læringsmiljøer der tager udgangspunkt i barnets og gruppens behov, samt ud fra hvilke færdigheder barnet og gruppen har brug for at få understøttet og styrket.

I vores Pædagogiske læreplan kan du læse mere om Mariehønens pædagogiske praksis.